Ads Top

Nederlandse breedbandpenetratie groeit naar 92,5 procent

De Nederlandse breedbandmarkt bleef groeien in het derde kwartaal van 2015, waardoor de huishoudpenetratie van breedband op 92,5 procent stond aan het einde van september 2015. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2015 Q3-rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt.

De penetratie groeide met 2,4 procentpunten vergeleken met september 2014. De breedbandmarkt eindigde het derde kwartaal van 2015 met een totaal van 7,093 miljoen aansluitingen en een kwartaalgroei van 1 procent. De groei werd zoals gebruikelijk veroorzaakt door glasvezel. Ook was er weer groei bij kabelbreedband, na een zeldzame daling in het tweede kwartaal.

Breedband via glasvezel groeide met 5,8 procent in het kwartaal om eind september uit te komen op 13 procent van de breedbandmarkt. De groei van breedband via kabel was bijna 1 procent in het derde kwartaal, naar een totaal van 3,28 miljoen verbindingen. Kabel is daarmee nog steeds de grootste breedbandtechnologie van Nederland. Breedband via DSL bleef dalen, dit kwartaal met 0,4 procent, waarmee deze technologie uitkwam op 2,9 miljoen aansluitingen. Het marktaandeel van DSL kwam daarmee onder de 41 procent uit.

De grootste kabelaar van Nederland, Ziggo, groeide weer in het derde kwartaal. Ziggo kreeg er 29.000 aansluitingen bij, maar KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel) groeide net iets harder met 31.000 nieuwe aansluitingen. Aan het einde van het kwartaal was Ziggo nog steeds de grootste met een marktaandeel van 43,6 procent.  Het aandeel van KPN groeide met 0,1 procentpunt, om uit te komen op 40,5 procent. Dit is hetzelfde niveau als aan het einde van 2013.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.